To dobra firma i bezpieczna, chce z nimi współpracować, ufam im

Logistyka - Transport - Spedycja

ICT transport ICT

Wpis w kategorii: Blog

Transport do Wielkiej Brytanii: nowe ograniczenia

Skontakuj się z nami Transport do Wielkiej Brytanii: nowe ograniczenia

31 stycznia 2020 roku Brytyjczycy opuścili Unię Europejską i od tego dnia zaczęły obowiązywać nowe umowy handlowe regulujące ich stosunki z całą wspólnotą. Dotyczyły wielu kwestii, w tym zmieniały przepisy istotne dla branży transportowej, normujące zasady importu i eksportu. Utrudniły planowanie spedycji międzynarodowej, w przypadku której od tej pory należy brać pod uwagę kontrole graniczne i związane z tym formalności. Obowiązywały niezmienione do 24 grudnia 2022, kiedy to pojawiły się kolejne ograniczenia w transporcie towarów do Wielkiej Brytanii. W artykule wymieniają je i wyjaśniają specjaliści firmy ICT – sprawdź, co się zmieniło!

Zmiany dla przewoźników z UE i krajów trzecich obowiązujące na terenie UK

Jeśli zajmujesz się planowaniem spedycji międzynarodowej na kierunkach z lub do UK, powinieneś zwrócić uwagę na zmiany w tamtejszych przepisach związanych z transportem. To 3 nowe zakazy nieuregulowane wcześniej w umowach handlowych pomiędzy UE a Wielką Brytanią, które związane są z przewozami:

  • kabotażowymi,

  • kombinowanymi,

  • wykonywanymi z lub do tzw. krajów trzecich, czyli spoza Unii Europejskiej.

Zakaz wykonywania jednej operacji przewozu kabotażowego po wjeździe na pusto do UK

Przewoźnicy z UE dalej mają możliwość realizacji operacji kabotażu na terenie UK, a konkretniej dwóch takich przewozów w przeciągu maksymalnie 7 dni. Jednak, jak podkreślają specjaliści firmy ICT, zgodnie z nowymi przepisami kabotażowy transport do Wielkiej Brytanii, został w pewnym stopniu ograniczony. Może zostać zrealizowany tylko pod warunkiem, że pojazd wjechał na teren kraju z ładunkiem. W sytuacji, gdy jedzie na pusto, wykonanie go jest zabronione.

Kabotaż w znacznym stopniu zwiększa opłacalność realizacji międzynarodowych zleceń transportowych. Z tego powodu, z racji zmian przepisów w UK, specjaliści zajmujący się spedycją muszą w niektórych przypadkach zrewidować strategię planowania przewozów do tego kraju.

Zakaz wykonywania operacji transportu kombinowanego

Drugą i zarazem bardziej uciążliwą zmianą przepisów transportowych w UK jest zakaz realizacji przewozów kombinowanych przez przewoźników z EU. Polegają na łączeniu różnych środków transportu w ramach spedycji międzynarodowej, np. morskiego czy kolejowego z drogowym. Co bardzo istotne, powyższa regulacja dotyczy zleceń przewozowych wykonywanych wyłącznie na terenie Wielkiej Brytanii.

W efekcie dalej można np. odbierać kontenery z tamtejszych portów i przewozić je ciężarówkami do krajów Unii Europejskiej. Celem wprowadzenia tych przepisów jest głównie zabezpieczenie interesów przewoźników brytyjskich.

Wykonywanie przewozów między UK a krajami trzecimi jedynie na podstawie zezwolenia EKMT

Ostatnia ze zmian dotyczy tych przewozów, które odbywają się na kierunkach Wielka Brytania – kraje spoza UE. Przed jej wprowadzeniem taka spedycja międzynarodowa mogła być realizowana jedynie na podstawie licencji wspólnotowej. Dziś natomiast jest to już za mało. Władze UK wymagają, aby przewoźnicy wykonujący transport towarów z lub do państw trzecich posiadali związane z tym zezwolenie EKMT.

Jak podkreślają specjaliści firmy ICT, powyższe dotyczy również państw spoza EU, ale należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Zalicza się do nich:

  • Norwegię,

  • Islandię,

  • Szwajcarię,

  • Liechtenstein.

Zezwolenia EKMT wydawane są po spełnieniu kilku warunków, z których jeden z ważniejszych to realizacja przewozu tym samym pojazdem na całej trasie.

Czy dostaniemy kary za złamanie nowych przepisów?

Na koniec mamy dobrą informację, jaką jest wprowadzenie przez Brytyjczyków przejściowych rozwiązań łagodzących skutki niestosowania się do nowych przepisów związanych z transportem towarów. Wielka Brytania do 31 marca 2023 odstępuje od wymierzania jakichkolwiek sankcji z tego tytułu. W tym okresie, kierowcy przewoźników z Unii Europejskiej, zajmujący się spedycją międzynarodową, będą tylko pouczani w razie kontroli, która wykaże nieprawidłowości.

ICT:transport do Wielkiej Brytanii

Niewątpliwie UK jest ważnym partnerem gospodarczym dla krajów UE, dlatego przewoźnicy muszą szybko dostosować się do nowych przepisów. Jeśli chcesz sprawnie i bez komplikacji realizować transporty pomiędzy Polską a Wielką Brytanią, skorzystaj z usług Important Cargo Traffic. Mamy ogromne doświadczenie w spedycji międzynarodowej, dlatego gwarantujemy profesjonalne podejście do planowania każdego przewozu. Zadbamy o najdrobniejsze szczegóły zleceń transportowych, gwarantując Ci bezpieczeństwo i pozwalając oszczędzać czas oraz pieniądze.