To dobra firma i bezpieczna, chce z nimi współpracować, ufam im

Logistyka - Transport - Spedycja

ICT transport ICT

Wpis w kategorii: Blog

4.9 / 5.0

Jazda w podwójnej obsadzie – sprawdź, jak to działa

Skontakuj się z nami Jazda w podwójnej obsadzie – sprawdź, jak to działa | transport i spedycja ICT

Dla początkujących i mniej doświadczonych kierowców jazda w podwójnej obsadzie jest szansą na zdobycie cennych wskazówek od starszego kolegi po fachu. Taki sposób pracy bardzo często wybierany jest w przypadku długich międzynarodowych tras oraz przedsiębiorstw, które dopiero wchodzą na trudny i wymagający rynek przewozowy. Jednak podwójna obsada kierowców to również konkretne obowiązki związane z rozliczaniem czasu pracy, przerw i dziennej aktywności. Poznaj najważniejsze przepisy oraz przykładowe schematy jazdy w tandemie i dowiedz się, jak w praktyce organizować pracę dwuosobowej załogi.

Czas pracy załogi dwuosobowej

Praca w podwójnej obsadzie występuje wówczas, gdy w kabinie pojazdu znajdują się dwie osoby mające niezbędne uprawnienia do jego prowadzenia. Jedna osoba może znajdować się poza kabiną nie dłużej niż przez godzinę. Czas zmiany roboczej, zwany również dziennym okresem rozliczeniowym, w przypadku podwójnej załogi może wynosić nie więcej niż 30 godzin. Dla porównania zmiana robocza jednego kierowcy może trwać maksymalnie 24 godziny. W tym czasie każdy kierowca musi odpoczywać przez 9 godzin – pojazd nie może być w ruchu. Maksymalny jednorazowy czas jazdy jednego kierowcy wynosi 4,5 godziny, a łączny – do 9 godzin. Jeśli kierowcy wyruszają w trasę pomiędzy tygodniowymi odpoczynkami, czas pracy zwiększa się do 10 godzin dziennie.

Przykładowy schemat jazdy podwójna obsada:

  • kierowca nr 1 prowadzi samochód przez 4,5 godziny,

  • kierowca nr 2 pozostaje w tym czasie w dyspozycji,

  • zmiana miejsc i kart w tachografie: kierowca nr 2 jedzie przez 4,5 godziny, kierowca nr 1 pozostaje dyspozycyjny,

  • obaj kierowcy udają się na 9-godzinny odpoczynek.

Załoga dwuosobowa, a obsługa tachografu cyfrowego

Większość tachografów cyfrowych przystosowana jest do obsługi podwójnej załogi i podsiada 2 sloty na kartę. Rejestracja danych o pracy kierowców jest możliwa wyłącznie w slocie nr 1 – kierowca, który aktualnie nie prowadzi samochodu, umieszcza swoją kartę w slocie nr 2. W momencie, gdy za kierownicą siada drugi kierowca, konieczna jest zamiana kart w slotach, tak by urządzenie rejestrowało pracę partnera z zespołu.